- Hírek
Hatodik évadához érkezett A Hétfő Esték A Tan Kapuján sorozatunk. 2024. december 9. és 2025. január 27. között öt alkalommal jelentkezünk izgalmas könyvbemutatókkal, beszélgetésekkel A Tan Kapuja Buddhista Főiskolán.
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola tanítója és rektora
(filozófiatörténet, tudatfilozófia, folyamatfilozófia, természetfilozófia, metafizika)
Eredendően mindig nagy kereső voltam, szerettem volna megértésre jutni. Filozófiát, ógörögöt és latint tanultam a Szegedi Egyetemen, amikor rájöttem, hogy a kérdéseim között olyanok is vannak, amelyekre más módszerekkel, más helyen kell további válaszokat keresnem, így jelentkeztem a Főiskolára 1995-ben. Hamar tanítani kezdtem, filozófiát és ógörögöt, miközben az ELTE-n filozófia és indológia szakon is tanultam. A Főiskolán Fórizs Lászlóval Whitehead folyamatfilozófiáját kezdtük kutatni 1998-tól, lefordítottuk a főművét magyarra (Folyamat és valóság, 2001). Egyesületet alapítottam, főiskolai tanszékvezető lettem, az ELTE fenomenológiai filozófiai doktori iskolájában a tapasztalás transzcendenciáját kutattam, majd 2005-ben rektorrá választottak a Főiskolán.
2008-ban radikálisnak tűnő fordulat történt az életemben: a Főiskolát elhagyva felsővezető, vezérigazgató lett belőlem abból a belátásból, érzésből és indíttatásból, hogy az addigra kialakult „gyakorlati filozófiám” valós körülmények közötti alkalmazására tegyek kísérletet. Magyarországi cégeket, izlandi, svájci, tajvani nemzetközi szervezetet vezettem, amelyek között volt magyarországi kulturális központ, elvonulási központnak felújított kolostor, globális vezetői platform, európai oktatási alapítvány és buddhista világszervezet is. 2018-ban, Magyarországra hazatérve kaptam megkeresést, hogy térjek vissza a Főiskolára rektorként.
2005/2006-ban és 2019/2020-ban sikeres és zökkenőmentes akkreditációt hajtottunk végre kollégáimmal a Főiskolán, büszkén mondhatom, hogy a négy eddigi akkreditációból kettő az én irányításom alatt történt. A tanításban és a vezetésben is az évek alatt kiérlelt „gyakorlati filozófiából” kiinduló, az érintetteket bevonó megértés-teremtés, a minél kiterjedtebb együttgondolkodás és együttműködés az alapelvem. 2021-től a Főiskola mellett a Mind & Life Europe szervezetét is vezetem, így nyitva utat a Főiskola tervezett európai porondra kilépése előtt. Egyszerre vallom magam gyakorló buddhistának, filozófusnak és hídépítő menedzsernek. Számomra a szellemi és az anyagi, az elméleti és a gyakorlati nem különül el. A buddhista praxist legmélyebben az állhatatos munkavégzésben élem meg: egyéni és kollektív problémák, helyzetek kezelése, feladatok megoldása gyakorta változó körülmények között. Ahogy Whitehead fogalmaz: „A filozófia nem veheti semmibe a világ sokszínűségét: az angyalok táncolnak, és Krisztust a keresztfára szögezik.” A buddhizmusban erre a kettőre alakult ki az együttörvendés (muditá) és együttérzés (karuná) gyakorlata.
Tanulmányaimat több intézményben és helyszínen párhuzamosan folytattam:
• 1994–1997 – latin nyelvi fakultatív képzés, József Attila Egyetem (JATE), Bölcsészet-tudományi Kar, Szeged.
• 1994–1998 – ógörög nyelv és irodalom szak, József Attila Egyetem (JATE), Bölcsé-szettudományi Kar, Szeged.
• 1996–2001 – filozófia szak, Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Bölcsészet-tudományi Kar, Budapest.
Végzettség nélkül:
• 1992–1994 – jogász szak, József Attila Egyetem (JATE), Jogtudományi Kar, Szeged.
• 1995–1997 – buddhista tanító szak (klasszikus kínai és szanszkrit szakirány), A Tan Kapuja Buddhista Főiskola (TKBF), Budapest.
• 1997–2001 – indológia szak, Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Bölcsészet-tudományi Kar, Budapest (abszolutórium).
Ph.D. tanulmányok:
• 2001–2004 – filozófia doktori iskola, fenomenológia alprogram, Eötvös Loránd Tudo-mányegyetem (ELTE), Bölcsészettudományi Kar, Budapest (abszolutórium).
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola, főiskolai docens, rektor (2019-től)
Hitéleti és ezzel összefüggő társadalmi tevékenységemet leginkább a vallások közötti párbeszéd, az ún. ökomenizmus képviselete, illetve a különféle hitéletet támogató ügyek (rendezvények, ingatlanszerzés, stb.) aktív támogatása, összességében az ún. karma-jóga jellemzi. Saját hitéleti praxisomban 2013 óta jelen van a mindennapi meditáció (időközönként
a jóga), amelyet leginkább egymagamban, olykor pedig szervezett elvonulások során (pl. a tajvani munkámhoz kapcsolódóan 2016–2017-ben Tiszteletreméltó Hsin Tao Dharma-mester csan buddhista kolostorában) igyekeztem, illetve újabban vipasszaná elvonulások során (pl. Tiszteletreméltó Dr. Khammai Dhammasami-nál) továbbra is igyekszem elmélyíteni.
Az angol nyelvet a tudományos, szakmai, majd a hazai gazdasági, illetve nemzetközi nonprofit szervezetekben végzett munkám, vezetői szerepem révén felsőfokú szinten elsajátítottam írásban (tudományos és kommunikációs téren), illetve tárgyalási és előadói készségek szintjén egyaránt.